Byt bil Köpa bil och bilar i Tyskland

Köpa bil och bilar i Tyskland

Det är enklare än många tror att köpa bil inom EU, i t ex Tyskland.
Själva har vi köpt flera bilar i Tyskland och det blir enklare och enklare.
För att minska risken att bli lurad bör man köpa bil av en handlare eller
åtminstone kontrollera bilen hos en auktoriserad verkstad innan köpet.
Man kan säga att det är ungefär likadant som i Sverige - en privatperson
kan vara ärlig, men kan också vara oärlig. Dock vågar inte större, auktoriserade
handlare lura konsumenter - det blir för dyrbart i längden.

Kostnader som tillkommer:

Tyska skyltar och 5 dagars trafikförsäkring i Tyskland. EUR 100.
Detta hjälper den tyska handlare dig att skaffa.

Trafikförsäkring i Sverige, kan du ofta köpa direkt via ditt svenska
försäkringsbolag kostar SEK 500-1.000 för en vecka.

Registreringsbesiktning i Sverige, kostar SEK 2.300. Tänk på att
boka i god tid, ibland kan det vara upp till 4 veckors kötid. Du bokar
hos Bilprovningen.

Skrotningsavgift i Sverige, kostar SEK 1.500, betalas tillsammans med
fordonsskatt. Kommer automatiskt efter bilen är besiktigad.

Färja Sverige - Tyskland, kostar SEK 600 - 2.000. Tänk på att om du vill
åka vi Danmark bör du ta en tysk trafikförsäkring som även gäller utanför
Tyskland, kostar ca EUR 300.



Annonssajter
Mobile.de - 800.000 fordon!!! - både återförsäljare och privatpersoner
Autoscout24.de - 1 miljon fordon - både återförsäljare och privatpersoner
BMW - auktoriserade återförsäljare
Mercedes - Auktoriserade återförsäljare
Audi - auktoriserade återförsäljare

Tips på hur man kan göra när man köper bil i Tyskland:

1. Bestäm vilken bil du vill köpa - märke, modell, utrustning, motor etc
    För biltester, sök hos t ex AutoMotorSport.
2. Undersök vad priset ligger på. Ett tips är att kontrollera både på de
    större blandade sajterna (Mobile och Autoscount24) samt de
    auktoriserade sajterna. Många av de auktoriserade har dåligt
    uppdaterade websajter - det finns ofta fler bilar i lager.
3. Ta gärna en kontakt via mail eller fax innan du åker ner hos 1-2
    återförsäljare. Tänk på att t ex BMW Niederlassung i Hamburg
    sträcker sig över 4 kvarter och har 600+ bilar i lager, så utan en
    säljare kan du inte få någon vettig överblick. Vill man dessutom ha en
    säljare som kan engelska är det extra viktigt att boka i förväg.
4. Handlar du via en auktoriserad handlare brukar man kunna pruta 5-15%,
    fungerar ungefär på samma sätt som i Sverige. Försäljaren själv kan
    pruta 1-3%, man bör aldrig ge sig förrän bilförsäljaren ringt / talat med
    säljchefen minst en gång. Ibland får man t o m åka därifrån och lämna
    sitt mobilnummer så ringer de tillbaka.
5. OBSERVERA! Det tar minst 1 dygn att fixa Tyska skyltar, försäkring
    och göra bilen säljklar. Tänk på att ibland (bl a hos BMW) ingår det en
    försäkring upp till 1 år även på begagnade bilar. Då kan handlare vilja ha
    14 dagar på sig att fixa till bilen innan du får hämta den. Du får m a o
    åka två gånger till Tyskland. Dock gäller BMW:s försäkring även i Sverige
    och en svensk verkstad lagar allt elektroniskt och mekaniskt som går
    sönder inom ett år, oavsett körsträcka.
6. Viktiga dokument att få med sig för att förenkla vid ankomst till Sverige
    * COC eller EWK (tyska) - som visar att fordonet är serietillverkat inom EU
    * Registreringsbeviset från Tyskland
    * Köpeavtal
    * Dokument om försäkringen.
    OBSERVERA! Kontrollera så att motornumret stämmer med dokumenten


Ni kan gärna kontakta oss för tips om förbättringar på info@byt-bil.se.



Billiga Hotell

Domän - Registrera




Turista i London


Billigt flyg


Stugor i Sverige


Span.se - en ny portal


Stugor


Billiga Flyg